Jump to content

A felhasználók érzelmeivel játszik a Facebook

2014. 06. 30. 13:54

Többszázezer angol anyanyelvű Facebook-felhasználó newsfeedjébe piszkáltak bele a közösségi oldal kutatói, mégpedig nem is akárhogy, a kísérlet szempontjából releváns szempontok alapján szűrték ki, hogy milyen tartalmak jelenjenek meg a faceookozók előtt.

A kísérlet a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy beállították, milyen hangvételű posztok jelenjenek meg a közel hétszázezer „kísérleti nyúl” szeme előtt, miután sikeresen bejelentkeztek fiókjukra. Két csoportra osztották az embereket, az egyik csoport hírfolyamából a negatív, a másikéból a pozitív posztokat szedték ki, különböző arányban. Azt figyelték, milyen hatással van ez a vizsgált személyek által kirakott tartalmakra.

A vizsgálat eredményéből kiderül, hogy ha az emberek előtt kevés pozitív tartalom jelenik meg, akkor nagyobb valószínűséggel posztolnak negatívabb hangvételű dolgokat. Fordítva is igaz, akiknek a vidámabb bejegyzések maradtak meg hajlamosabbak voltak szintén vidám dolgokat rakni ki.

Azon felül, hogy ez volt a világ eddigi legnagyobb pszichológia kísérlete, egyértelműen bebizonyította, hogy a Facebook hatással van a felhasználók érzelmére, illetve, hogy az érzelmek személyes kontaktus nélkül is átadhatóak a képernyőn keresztül. Az eljárás etikusságát több fórumon is megkérdőjelezték, igaz a Facebook állítása szerint a felhasználói feltételeknek megfelelően folytatták le a kísérletet.