Jump to content

Valók-e gyerekeknek a virtuális valóság szemüvegek?

2016. 03. 09. 16:00

A mostani VR szemüvegek csak az előszelei egy új korszaknak, de már most is felvetődik néhány komoly kérdés, például: Való-e gyerekeknek a virtuális valóság? Ha igen, hány éves kortól?

Minél szélesebb korosztályt tud elérni egy termék, annál sikeresebb lesz, ez kétségtelen. Mégis nem véletlen, hogy néhány dolog korhoz kötött, néhány pedig kifejezetten nem gyerekeknek való. De itt nem csak a véres darabolós horrorfilmekre, a repülőgép vezetésre, esetleg a dohányzásra vagy az alkoholfogyasztásra lehet gondolni. Vannak olyan termékek, amik teljesen újszerű veszélyforrást jelenthetnek a fiatal elmék fejlődésére. Nagy kérdés, hogy a VR szemüvegek ilyen potenciális veszélyforrások-e?

A VR eszközöket fejlesztő cégek szerint 13 éves kor felett határozottan nincs ezzel semmi baj. Ezt igazolni látszanak az eszközök korhatár besorolásai is. A Samsung és az Oculus korhatára ugyanis 13 év. A megítélés szerint az ennél fiatalabb gyermekek kritikus periódusában vannak a vizuális készségeik fejlődésének. Ennek ellenére a Sony PlayStation VR korhatára már csupán 12 év.

A jelenlegi VR eszközök ártatlan szórakoztatóelektronikai terméknek tűnnek. Plusz a különböző VR tartalmak elején is minden esetben ott lesz a megfelelő korhatár figyelmeztetés így jogi szempontból aligha lehet bárkinek aggálya. Azonban hosszútávon a virtuális valóságban jóval több van, minthogy csupán egy kicsit intenzívebben játszadozhassunk. Egy olyan komoly technikai áttörés, ami szép lassan beköltözik az otthonokba, a munkahelyekre, a felsőoktatásba és igen egészen biztosan használható lenne akár a kisebb gyermekek oktatására is. Megkérdőjelezhetetlenül van potenciál ebben a technológiában és számos előnyt jelenthet a felhasználása az emberiség számára, de egyelőre még igen keveset tudunk a hosszú távú hatásairól ezeknek az eszközöknek. Mindezek fényében elgondolkoztató kérdés, hogyan, hány évesen és mennyit engedjük vagy engedjük-e egyáltalán belépni gyermekeinket a virtuális valóságba?

(Forrás: engadget.com)