Jump to content

Forradalmasíthatja a közúti fuvarozást a Tesla új elektromos kamionja

2017. 11. 17. 18:41

Péntek hajnalban kerül sor annak a Tesla kamionnak a leleplezésére, amiről korábban Elon Musk finoman csak annyit árult el, hogy akkorát fog szólni, hogy egy alternatív dimenzióba dobjuk majd tőle az agyunkat. Erre szerencsére nem került sor, de az tény, hogy nem a semmire dicsekedett a Tesla vezetője.

Ugyan már korábban is szivárgott ki némi információ a Tesla készülő kamionjával kapcsolatosan, de egyrészt mindenki inkább az új Tesla Model 3-ra figyelt, másrész az elhintett információk jóval szerényebbek voltak, mint a valóság. Például a korábbi információk legfeljebb 480 kilométeres hatótávolságról beszéltek, ami ugyan nem lett volna rossz, hiszen az amerikai kamionok átlagosan ettől valamivel kevesebbet mennek le egy fuvar alatt, de mint kiderült a valóság ennek még a közelébe sincs. A Tesla kamionjának akkumulátorcsomagja 800 kilométer megtételéhez szükséges energiát lesz képes tárolni, ráadásul 640 km-re elegendő áramot durván fél óra alatt vesz majd fel. Ez már több mint bőven elegendő a legtöbb szállítási igény kielégítéséhez. A töltés viszont még gond lehet. Mint kiderült, a Tesla kamionjainak töltéséhez úgynevezett Megachargerek kellenek majd, amely egy a Tesla Supercharger állomásaihoz hasonló hálózat kiépítését fogja igényelni. Ezeknél az állomásoknál napelemek fogják majd szolgáltatni a szükséges elektromos áramot, így egy teljes mértékig környezetbarát rendszerrel számolhatunk majd, csak az a kérdés, hogy hol sikerül ilyeneket kiépíteni és mennyire lesznek ezek ideális helyen a kamionosok számára.

A Tesla kamionja egyébként önvezető funkciókkal is rendelkezik, mint automatikus sávtartás és más segédfunkció, de önállóan még nem boldogul el. Ezzel együtt is a kamionon ránézésre is látszik, hogy ez már a jövő csomagszállító eszköze. Ennek a robosztus, de mégis meglepően jól áramvonalasított járműnek üresen 5 másodperc elegendő, hogy 4 elektromos motorjával 0-ról 100 km/h-ra gyorsuljon, ami önmagában is ámulatba ejtő, hát még ha benézünk az utastérbe.

A sofőr fülkéje meglehetősen szokatlan. Az első ami szemet szúr, hogy csak egyetlen egy ülés kapott benne helyet és az se jobb vagy bal oldalon, hanem középpen található, a kormánnyal együtt. A sofőr számára két hatalmas érintőképernyős monitor helyettesíti a tükröket, amiket a kormány két oldalán helyeztek el. Ez a megoldás nagyon modernnek és tágasnak tűnik, de rögtön adja is magát, hogy ha nincs se másik ülés, se alvó fülke, akkor a váltott sofőrös utak és a nemzetközi többnapos fuvarok szóba se jöhetnek ennél a kamionnál. így pedig aztán majdnem mindegy, hogy 400 vagy 800 kilométert tud lemenni egyetlen egy töltéssel. Mindenesetre az, hogy az autógyártok már a megvalósítás szintjén ügyködnek azon, hogy a közúti forgalomban fuvarozó tehergépjárműveket elektromos meghajtásúra cseréljék, az jól mutatja, hogy az elektromos motorok forradalma lassan, de biztosan kiteljesedni látszik és ennek az egyik első komoly futárja a Tesla elektromos kamionja lesz.

(Forrás: teslarati.com Kép forrása: teslarati.com)